Mina åsikter.

Jag har varit riktigt bedrövad sedan vi fick valresultatet i söndagskväll. JAG tycker att det mesta känns skit och att hela politiska Sverige står med väldigt ostadiga ben. Till och börja med vill jag citera en statusuppdatering som jag hittade idag på Facebook, den förklarar ganska exakt vad jag känner.

"Du är en bra människa.
Därför röstar du rött. Eller grönt eller rosa.
Du röstar med hjärtat, inte med plånboken.
Sverige har blivit kallt, klyftorna har ökat och så ska det inte vara. Du vill ha ett varmt, solidariskt samhälle där människor tar hand om varandra.

Jag röstar blått.

Det betyder inte att jag inte också vill ha ett varmt, solidariskt samhälle där människor tar hand om varandra.
Jag vill också vara en bra människa (och jag hoppas att jag lyckas i alla fall ganska bra).
Därför är jag trött på att de röd/grön/rosa ska ha monopol på godhet.
Jag röstar inte blått för att få mer pengar i min egen plånbok, utan för att jag tror att det är det bästa för Sverige, för alla som bor här.
Skillnaden mellan dig och mig ligger inte i hur snälla vi är eller hur mycket vi bryr oss om andra, utan i vad vi tror är det bästa.

Sedan vi hade en röd/grön regering år 2006 har andelen fattiga barn i Sverige minskat mer än i något annat land i Europa. Detsamma gäller andelen fattiga i hela befolkningen. Både fattigdomen i stort och barnfattigdomen är mindre än i något annat land i Europa. (Källa: Eurostat.) När man pratar om att fattigdomen har ökat är det den relativa fattigdomen man syftar på, och den har ökat för att människor som redan hade det bra har fått det ännu bättre. (Exempel: Om jag skulle ha råd att köpa en ny BMW men alla andra i Sverige skulle ha råd att köpa varsin ny Ferrari, skulle jag klassas som relativt fattig.) Dessutom har brottsligheten minskat och tryggheten ökat. (Källa: BRÅ och alliansen.se) En annan glädjande nyhet är att nio av tio äldre är trygga med sin äldrevård (enligt Socialstyrelsens nationella brukarundersökning) och enligt en rapport där man sammanställt uppgifter från FN, Världsbanken och WHO är Sverige ett av världens bästa länder att åldras i.
Sedan finns det naturligtvis mer uppenbara saker som har hänt: Vår BNP-ökning sedan 2006 ligger i topp i Europa, vår statsskuld har minskat, fler företag än någonsin har startas och reallönerna har ökat. Det vet du förmodligen redan om, för det är känt – långt utanför Sveriges gränser – att Alliansen har tagit hand om Sveriges ekonomi på ett otroligt sätt.
Allt detta medan det har pågått en djup global ekonomisk kris.

Alla som känner mig vet att ekonomi inte är det jag brinner mest för i livet.
Men det är genom en stabil och stark ekonomi som man skapar förutsättningar att ta hand om människor. Därför är det viktigt med saker som låter tråkiga, t ex sänkt restaurangmoms, RUT, enklare regler för företag och skattelättnader.
Många pratar om att skattesänkningar har urholkat välfärden, men Sverige har faktiskt fått in mer pengar till välfärden genom att sänka skatten. Vi som jobbar betalar en mindre del av vår lön, men staten får alltså in mer till statskassan eftersom det är fler som jobbar.
Många bäckar små istället för färre bäckar större.
Och pengarna är viktiga. För all god vilja i världen hjälper inte om man inte har pengar att genomdriva sin goda vilja med. Vi kan inte ta hand om alla människor om vi inte har pengar att ta hand om dem med.

Rösta på vad du vill. (Helst inte SD, tack!)
Men sluta använda en retorik som målar upp Alliansen-väljare som egoistiska och giriga typer.
Vi som röstar blått gör inte det för att vi skiter i människor – tvärtom.
"


Jag förstår inte varför människor påstår att Alliansen misskött alla sina 8 år i regeringen för detta är enbart BULLSHIT. Dom har skött sig helt makalöst dessa år, genom en finanskris dessutom. Övriga världen fattar inte vad vi håller på med, inte jag heller. GIVETVIS finns det alltid saker som kan bli bättre. Men jag tror inte på den röd/gröna politiken.

I mina ögon finns det inte ett enda vettigt argument för att höja restaurangmomsen/arbetsgivaravgiften till exempel. Inte ett enda argument skulle kunna få mig att tycka detta är något annat än helt jävla efterblivet. Vem som helst kan väl räkna ut att sänkt arbetsgivaravgift för personer under 26 år ger mera jobbmöjligheter och att om den då skulle höjas gör det att företagen inte längre har råd att ha kvar sina anställda. Det är väl ganska glasklart? Och om restaurangmomsen höjs kommer maten öka en heldel i pris vilket kommer göra att många människor anser det för dyrt och därför skippar att äta ute. Det i sin tur gör att det blir mindre gäster på restaurangerna/caféerna eller vad det nu kan vara och då behövs det inte lika mycket beläggning av personal vilket gör att många av oss restauranganställda kommer att få gå. Jag tycker inte det är så svårt att räkna ut? Sen hör man det typiska "sosse" argumentet (ursäkta jag menar inte något illa men jag blir så jävlaaaa trött) att en sänkt arbetsgivaravgift och restaurangmoms inte alls har gett flera jobbmöjligheter utan bara gjort restaurangägarna rikare pga att dom har kunnat lägga mera pengar i egen ficka. Alltså NEJ. Det finns kanske fåtal som har kunnat utnyttja detta, men jag tror aldrig att det är flera krögare som gjort sig rika på detta än vad det är människor som har fått jobbmöjligheter. Som min chef brukar säga "Hade jag velat göra mig själv rik hade jag inte valt att starta ett företag i restaurangbranschen". Mina chefer sliter dag som natt och en höjd arbetsgivaravgift/restaurangmoms skulle kanske göra att dom inte skulle ha råd att låta oss anställda arbeta så mycket längre och istället hade dom själva fått arbeta dom timmarna som var tänkt åt oss. Dom skulle få bosätta sig på jobbet och jag tror inte man skulle orka i slutet och då går företaget istället i konkurs. Denna position tror jag mängder av krögare sitter i. Och jag tror att restauranger på landsbyggden kommer bli extra hårt drabbade av en höjning. Jag känner mig så jävla bedrövad av att det ens finns som förslag. Men det är väl ett av alla tecken på att Socialdemokraternas politik inte är något med mig. Allt detta med att höjda skatter hit och dit, tack men nej tack. Jag tror på ett företagande Sverige som blommar, där hittar vi jobben! 

Sen en annan sak som skrämmer mig är Sverigedemokraternas framgång. Jag vet inte ens vad jag ska skriva mera än att det gör mig riktigt bekymrad. SD är inte lösningen på problemen. Att dom skulle få för mycket makt skrämmer mig. En sak som stör mig här förutom all skit runt invandringspolitiken är att alla SD-röstare är emot homosexuella tillexempel och det är någonting som gör mig riktigt, riktigt upprörd. Jag tycker att man ska få älska vem man vill och att då 13% Sverigesbefolkning röstar emot det gör mig så ledsen. Hallå, vi lever på 2000-talet..

Har behövt spy ut detta någonstans senaste dagarna då jag som sagt varit himla bedrövad. Det ska bli spännande att se vad Löfven ska hitta på framöver, han har jävligt mycket att leva upp till. Jag som alltid sagt att jag inte varit insatt i politiken, men här sitter jag och predikar som aldrig förr. Man kanske skulle satsa som politiker till nästa val? ;) Respekterar alla andras åsikter så hoppas ni kan respektera mina!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0